Nel barrio teníen
muncha importancia los colexos de les Madres Ursulines y del Loyola, ésti,
pesie al nome xesuíticu, yera de Los Padres Escolapios, los dos yeren centros de educación pa los fíos de la pequena burguesía uvieína y asturiana ¡Claro!
Unu de neñes y el otru pa los rapazos, ¡nun los diben a xuntar, que podía pasar
cualaquiera cosa rara! ¡Un nenu y una nena de seis u ocho años xuntos! ¡Por
dios! ¡Nin se sabe lo que podía salir d’aquello!
Les Ursulines, pa
nosotros representaben un mundu ignotu, zarráu. Les nuestres hermanes inda
yeren mui pequeñes y amás, cuando yos llegó la hora de dir pa escuela, ya
habíen fecho les escueles públiques prefabricáes de San Pedro Los Arcos y
p’allá que fueron. Les escueluques de San Pedro yeren ruines enforma, pero pa
mí que les neñes tuvieron suerte abonda y abonda mayor llibertá pudiendo
estudiar nun colexu públicu.
El Loyola
El Loyola, ya d’entrada
tenía un nome bien impropiu. El nome de Loyola va xuníu a los Xesuitas, porque
ye el nome del pueblu onde nació San Ignacio y debieron ser xesuitas los que
llevantaron el colexu, pero nun lu llegaron a inaugurar, traspasáronlu enantes
de qu’entraren los primeros escolinos, a los escolapios, pero estos respetaron
el nome, Colexu Loyola. Los escolapios, que foron los que siempre lu llevaron,
caltuvieron el nome xesuíticu. Mudaron los propietarios pero non la
denomación
La mayor parte los
crios qu’estudiaben allí nun yeren del barrio, veníen del centru d’Uviéu y
había apellíos de les families que sonaben na ciudá, del barrio estudiábemos
unos cuantos que teníamos beca. Si la familia “yera de orden” los curas daben
delles beques a los fíos d’eses families. Nosotros estudiamos con beca. La beca
dábenla de mano pola familia, pero lluego teníes que mantenela coles notes y el
comportamiento. Si te salíes del riegu lo más mínimo, l’amenaza de la perda de
la beca taba enriba la tiesta como la espada Damocles. Y los curas nun te
facilitaben nada el mantener la beca. De mano, bien s’encargaben de que
tuvieres siempres en cuenta que tabes allí “por caridá”. Por otru llau, en casa
la presión pa que te portares bien, yera contínua. ¡Taba la cosa bona pa perder
la beca! Les posibilidaes d’estudiar fuera del Loyola, anque nun fuere muncho
más que les cuatro regles yeren imposibles. Nun se onde habría una escuela
pública, pero dendi lluego, cerca non, ni na Ciudá Naranco ni nos alredeores.
La Cirila y el Filisteo
Al colexu aportaben,
pola mañana y pola tarde, munchos de los escolinos en dos autobuses mui, pero
que mui vieyos, La Cirila, y El Filisteo, podía dicise que yeren dos autobuses
con personalidá. Anque seguridá pienso que nun debíen tener ninguna, pues
aparte los años que teníen, que a ca poco quedaben tiráos poles cunetes, debíen
llevar a setenta o más neños cada unu, toos armando la marimorena enriba, sin
cuidaor y col chofer pegando voces y a veces, guantazos, pa mantener un mínimu
de orde.
Claro que lo de los
guantazos nun yera nada qu’estrañare, que guantazos repartíen los curas con
xenerosidá, viniere o nun viniere a cuentu. Debo dicir, pa nun faltar a la
verdá, que pa repartir palos, los curas solíen ser bastante democráticos, había
pa tol mundu, anque claro, los de les beques algo de ventaxa llevábamos.
Alcordances
Les memories, les
alcordances que guardo del colexu son bien murnies, lloñe de ser años
gayoleros, años de felicidá na infancia inocente, dir pal cole siempre fue un
martiriu. Alcuérdome de tar costantemente tremando, pensando que llegaba la
hora de aportar a aquel llugar de sufrimientu.
Claro que nun tolos
cures yeren iguales, dalgunu había moderáu que non recurría a la sangre pa que
la lletra entrare, como dicía el vieyu y xabaz refrán. El Padre Jesús “El
Pijitas”, el Padre Esteban, el Padre Domingo “El Matachu”, el Padre Marciano,
el Padre Macías, podíen, en un momento dau y si los poníes muy al borde del
ataque nervios, date un coscorrón, pero nun yera’l su estilo el machácate como
facíen otros.
Un casu a estudiar
Cuando conocimos al
Padre Esteban, el primer trimestre del curso de primero de bachiller, dio palos
a tol mundo como si estuvere llocu de la cabeza, deseguía quedó marcáu como
malu malísimu. Rabiáu, pero llegaron les vacaciones de Navidá y cuando
re-entamamos el curso en xineru, yera otra persona, tranquilu y bonancible.
Mientres con nosotros siguió, hasta terminar cuarto y reválida, fue un mayestru
exemplar, comprensivu y afable. Cómo pudo operase aquella muda, nunca lo
entendí, pero el casu ye que depués del miéu que nos metió de mano, acabó
siendo unu de los que meyores recuerdos nos dexó.
El Rector
El Padre Marciano, que
yera el Rector y dábanos Lliteratura, yera secu y ruinu de figura, pero paezme
que como mayestru yera de los meyores. Nun andaba con bromes, esplicábanos la
lleción na primer media hora de clase y lluego llevantábanos a toos, formábanos
en filera al rodiu del aula y entamaba les preguntes sobre lo que había esplicao,
a toa velocidá y nun daba respiru: ¿Quién escribió La Divina Comedia? tú,
tú, tú, a toa llechi, el que contestaba adelantaba a tolos que pasaren en
blanco o contestaren equivocao, cuando terminaba la clase unu que se apellidare
Valdés o Zapico, que entamare de los últimos pol orden alfabéticu, podía acabar
primeru, porque aquello yera a la velocidá de la metralleta. Seriu yera como un
pote, pero xustu pa con toos y na su hora de clase teníate sollerte, coles
oreyes llevantáes, allí non se durmía naide.
El probe Padre Macías
Otru casu yera el del
Padre Macías, que intentaba el probe enseñanos Filosofía. Pienso que yera un
home tranquilu y bonu que nun servía pa tratar con aquella recua de guah.es,
medio xabaces, que tenía que intentar adomar. Cuando tocaba clase con él, nel cambiu
de hores, cuando colaba el profe anterior y sabíamos que llegaba El Maci, ya
entamaba el cachondeo, cuando entraba pola puerte ya-y costaba cinco minutos
facenos sentanos y que quedáremos medio en silenciu. Munches veces tenemos
acabao tola clase entrando y saliendo de los pasiellos, castigaos y perdonaos,
porque el su sentíu de la xusticia y la su incapacidá pa dominar la revuelta
llevaba a situaciones ridícules. Empezaba a explicar la materia y dalgunu de
los rapazos poníase a charrar, el Maci mandábalu salir y ponese de pie onde la
pizarra, entós cualquiera de los cercanos al castigáu retolicaba. “Padre, nun
yera él el que falaba”, rápidamente yera secundáu por otros tres o cuatro, el
probe cura, pa facelos callar, mandábalos pa la pizarra col primeru, nesi
momento, la clase entera bramaba: nun ye xusto, nun hai derecho y tola clase pa
la pizarra, como allí nun se aplacaba la marabunta, echaba a dalgunu pal
pasiellu, la revuelta medraba ¡Toos pal pasiellu!, al poco el cura, solu nel
aula, debía moler na mollera milenta razones y salía a buscanos y otra vuelta a
lo mismo. El Probe Macías tenía el cielo ganau.
Los Profes
Había también nel
colexu profesores contrataos, laicos, entre ellos taben dos hermanos, Don Primo
y Don Vidal, yeren serios, profesionales, Don Vidal dábanos francés, pámeque
nun debía ser mui bonu na pronunciación, pero a mí metiome l’afición pol francés
pa de por vida y anque d’aquella yo pensaba qu’enxamás me diba servir el idioma
pa nada, ya que naide de perequí viaxaba y franceses nun se víen nel barrio ni
en pintura, al pasu los años bien me valió pa defendeme nos viaxes que fice pol
país de los franchutes.
Don Primo dionos
matemátiques en quinto, les matemátiques pa mí yeren lo peor del mundo, nun
creo que alumnu más burru que yo hubiera pa la materia, diben aprobándomeles
tolos años en setiembre, no porque nel branu aprendiere, si no porque como aprobaba
les otres, pa nun dexame atrás. Cuando llegué a quinto, la base que llevaba
yera malísima y pasé tol cursu, como siempre, mal, allá pa finales de mayo
llamome un día a la pizarra de la manera que vos cuento, cola su voz un poco
entrecortada, falando como siempre, mui despacín: A ver , Eloy,
salga, usted, hombre, que, con,
lo, burro, que, es, si, lo, sabe,
usted, lo, sabe toda, la, clase. Y miraba
de frente pa mi, yo, sin inmútame y pensando pa dentro, “Yo seré burru,
pero usté en ocho meses de clase tovía ni se enteró de cómo me llamo”. Claro,
salí al final p’allá y ¡Que diaños diba a saber! Na de na, como casi siempre.
Los Hermanos
Aparte los dos hermanos legos, que yeren medio curas, porque andaben de sotana y teníen profesao algo, nun entiendo muncho como ye la cuestión, pero el casu ye que nun llegaben a poder dicir misa, el hermano Antonio y el Hermano Manuel, funcionaben un poco como pinches de los curas de verdá, encargábense de coses como el deporte y el catecismo y coses así, taben también como profesores contrataos, Don Gaspar, “Don
Gaspi” o “El Jaspia” y Don Cabezas, que los dos vivíen nel barrio, los dos
yeren mui bonos paisanos, a mi Don Gaspar tocome poco, en dalguna sustitución
na más, lo que recuerdo d’él ye como cantaba nes mises de los domingos, que
solía llevar la dirección de los rezos.
Don Cabezas
Don Cabezas, siempre lu
llamamos asína, nada de señor Cabezas como paecía más propio, dábanos historia
y n’esa materia yera yo bastante bonu. Cuando llegaron los exámenes de cuarto,
que había que aprobar pa poder dir a pasar la Reválida al Istituto, formaron un
tribunal que presidía Don Cabezas y contaba amás con otros dos profesores de
fuera, desconocíos. Cuando me tocó a mí, preguntáronme por “Los Bárbaros”, ya
dixe que yera bonu en Historia y sabía d’aquello. Pero entrome un ataque de
pánico y nun fui quien a gorgutar. ¡Totalmente en blanco! Pues Don Cabezas, en
les notes de final de curso, mangome ¡¡¡Un ocho!!! Verdá que yo sabía, taba
preparau en historia, pero nun contesté un res, nada, afogau. Pues un ocho.
Tovía agora y toi agradecíu.
Dos malos bichos
Sitiu d’honor d’entre
los maltrataores ocuparon el Padre Gerardo y el Padre Pedro. El Padre Gerardo,
nel Loyolín, mandando poner, a los neños que castigaba, de rodiyes enriba un
suelu que semaba de garbanzos y arroz, o colos brazos en cruz aguantando unos
cuantos llibros, o dando reglazos nes uñes de los deos o, lo que yera’l colmu
del refinamiento, poniendo pinces de colgar la ropa na llingua de los que
topaba falando, y si tu nun falabes, pero a él paecía-y que tabes escuchando,
pues la pinza na oreya, nun dibes a ser menos ¡A neños de seis años! Seguro
que’l su dios lu tien na so gloria.
Y, pieza fina, el Padre
Pedro Ruiz, un sádicu que gociaba col dolor ayenu. ¡Qué palices! ¡Que
coscorrones! ¡Que tirones de oreyes! ¡Que palos! Sí, sí, con palu en mano,
alcuérdome d’él, un día que, como había varies aules por cursu, a los que
aprobáremos cuarto y teníemos que dir al Istituto a pasar la Reválida,
xuntábennos en un aula grande, de les que llamábemos d’estudio, que taba en
otru pisu del cole. Mientres subíamos la escalera, el Padre Pedro colocose nel
rellano y contando, a cada tres, daba col palu na cabeza, así, poles
bones, claro, a los de la beca, anque nun nos tocare, zurrábamos tamién, porque
“yéramos amigos suyos” como él dicía. Tamién resultó sonora la vez que, al
tocar el timbre pal cambio de clase, intre nel que tábamos bien callaínos, no
como cuando tocaba entrar al Padre Macías, aprució como si fuere a
caballo, galopiando, quedamos toos paraos y sentímoslu dicir: Hoy vengo
montáu en Cólera, a ver ¡Los d’esa primera fila, a la pizarra! Y según
díbamos llegando onde él, tortazu al cantu y otra vez pal sitiu. A tola clase,
nun perdonó unu.
Otru qu’espero s’atope
nel cielo, na compaña del so bon dios.
Que se va facer, nun
son bonos los recuerdos que guardo del puñeteru Loyola.
La Granxa
Naquellos años, el
colexu contaba con una granxa y nun yera pa enseñar nada a los escolinos,
qu’enxamás a ella nos acercaron, la Granxa taba al fondo del patio, pegada al
vertedorio, en tarrén vedau pa los estudiantes, allí Paco “el granjero”,
Paco el del Chano, que yera de El Chano, de L.luarca, curiaba vaques, gochos y
pites y atendía una bona güerta cola que suministraba a la cocina que servía a
la comunidá de curas y a los internos, los rapazos de los pueblos que facíen la
vida en sin salir del cole.
Cuando veo agora a los
neños que nes vacaciones tan esperando que llegue la hora d’entamar les clases,
porque van pal cole en sin miedos a topase colos amigos y de pasu, a
deprender daqué, fáiseme increyíble ¡Van a gustu pal cole! ¡Tan deseando que
llegue’l día d’entamar les clases! Col martiriu que fue siempre pa mi la
llegada del primer día clase, que hasta pesadiellos tenía les nueches
anteriores. Siento como si me estafaren, como si me hubieren robao una parte
importante de la mio neñez. ¡Que tendríen na tiesta aquellos curas pa
martirizanos d’aquella manera! El casu ye que, delles veces, atópome con
compañeros del cole y ellos nun guarden la memoria del miéu y los malos
recuerdos que yo tengo d’aquellos tiempos y nun sé si ye que la memoria,
faciendo un trabayu d’hixiene mental, esbórriayos los malos ratos, o que yo toi
alloriando y solo na mio tiesta se formaron aquelles pesadielles. Pa mi que son
ellos los que quieren engañase y debuxar una película na que salir de guapos y
de bonos porque como diz el refran mentirosu “Tou tiempu pasáu fue
meyor”. Allá ellos y les sus películes ¡Por na del mundu volvía a pisar
aquelles aules! Y nun se si sería más propio llamales xaules, o inda más,
cárceles.
Los usos del Cole
El Loyola tenía dos
usos dixebraos cada selmana: unu los díes de diario y otru los domingos y
festivos. Los díes de selmana aportaben al colexu, cruciando el barrio colos
llibros baxu’l brazu, ochocientos o mil rapazos y raru yera’l vecín adultu que
se acercaba a él. En sin embargu, los domingos, ochocientos o mil vecinos
arimábense pa oyer la misa y al catecismo, porque’l colexu, sin ser parroquia,
facía les funciones de tal, que San Pedro Los Arcos quedaba lloñe y allí
se allegaben los mayores a tertuliar colos curas como si fuere obligatorio. Cuando
los veíes los domingos charrando parleros coles families, que paecía que diben
a ponese a cantar La Campanera en cualesquier momento, nun podíes reconocer a
la mala bestia que taba al puntu de devorate nes clases pola selmana.
Dalgunos de los cures tamién
teníen una doble vida que te dexaba sorprendíu: pola selmana podíen ser unes
persones series, llenes d’empaque e importancia, que daben clase de llatín o de
matemátiques y trataben a los escolinos con dureza y los domingos, depués de
les mises, podíes topalos echando partidos al pelotu coles sotanes arremangáes,
riendo colos rapazos. Paecía imposible que fueren les mismes persones.
Gratuitos
Pa entamar nel colexu dalgunos chavales del
barrio entrábemos en “Gratuitos”, col Hermano Antonio o el Padre Emiliano, alias
“El Morrongo”, ya con esto quedabes marcáu pal resto los estudios (Esi ye de
gratuitos), ya nun te lo quitaba naide, Pa poder siguir nel cole el bachiller,
si estudiabes bien, solo te quedaba ser “monaguillo” y ayudar a les mises
diaries de los siete a los diez años. Les mises dicíenles de 5,30 a 8,30 toles
mañanes y ya solo te faltaba nun suspender ni una asignatura pa conservar la
beca por tol bachiller. Asina fice’l bachillerato, a costa los
madrugones.
© Milio´l
del Nido
Memories
d´unos nenos de Ciudá Naranco
Me encanta!
ResponderEliminarGústame Milio, estes vivencies de antes siempre me gustaron, además tengo el placer de haber emparentao contigo gracies a la tu muyer y de haber conocío al tu hermanu.
ResponderEliminarUn saludo del tu amigu-pariente.
Cholo García.
Grande Milio, tienes una memoria envidiable, yo estudie internu en el LOYOLA y no me acuerdo de toos esos curas . Yo entré en el año 1965.
ResponderEliminarTe lo comparto en el Facebook de Antiguos alumnos.
Hola Milio
ResponderEliminarPermítome tuteate anque nun mos conozamos y seya diez años más mozu que tú, ye lo que tien la hermandá colexal, igual pasaba cola mili.
Yo namái tuve tres años, el bachiller superior, pero bien mamaos porque taba internu; y que yeren tiempos estremaos dizlo'l fechu de que'l prefeutu de mayores fuere'l Pichi, el padre Luis Fidalgo, creyo que Rubio de segundu, un paisanu que te ponia Crosby, Stil Nash AndYoung pa despertate nel internáu, cuando non Credence, o Beethoven, o Neil Simond pa dormir. Anque yo yera de ciencies descubri a Lorca y Miguel Hernández coles sos suxerencies.
Entá quedaben daqué de los malosuxatges, que dirién los catalanes. El prefectu d'internos pequeños, un paisanu de 1,90 m, o eso me paecía a min, daba-yos unes osties que los llevantaba del suelu; y na mio clas de sexto tuvimos un plante por una ostia que soltó'l cura de lliteratura, que nun yera'l Pichi. Supongo que yera la fuercia d'aquello de que la lletra con sangre entra, anque bien se vio que nun yera verdá.
En COU, pola nueche, el Pichi güeyaba pa otru llau, y si tenies perres, porque ganes yeren abondes, descolgabeste dende la salina d'estudiu y colabes pa Úviéu. Asina pude descubrir el Faust y nun te pues figurar lo que llueu fardaba yo en Colunga cuando lo contaba.
En fin, que munches gracies por llevame a aquellos tiempos que pa min, anque yeren grises pol simple fechu de tar internu, teníen de xemes en cuando pincelaes de colorinos brillantes.
Munches gracies.
Raúl Suevos